26 juni - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu 26 juni - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

26 juni

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

26 Juni 2015 | Tanzania, Moshi

Vandaag heb ik op zich best veel gedaan. Voor de Afrikaanse begrippen. Ten eerste ben ik naar het ziekenhuis gegaan wat al een hele optie was.. Aangezien ik niet meer wist hoe het ziekenhuis heette en waar het was. Ik was er dus een keer geweest en probeerde het te vinden. Toen kwam er een african boy naar me toe en die zei weer; how are you, were are you from enzovoorts enzovoorts. Deze keer dacht ik dat het wel handig was als ik erop in zou gaan aangezien hij vast wist waar de ziekenhuizen waren... Dus, een Engels gesprek op z'n Afrikaans gehad. Waaruit bleek dat hij een artiest was en dingen verkocht, voor veel te veel geld. Het was wel mooi wat hij maakte maar ik ga er geen 10 euro voor betalen ;). Dus hij was met me meegelopen naar het ziekenhuis en ik had hem vriendelijk afgewezen voor zijn mooie (serieus) bananenblad creaties. Hij was natuurlijk niet blij, maarja. Ik was bij het ziekenhuis dus ik was wel blij haha. Daar ging ik zoeken naar Lightness, maar niemand kon haar vinden omdat ze Kaale heet met haar achternaam (wist ik eigenlijk wel.. ) Weer die wachtkamer, weer die mensen, weer dat gevoel van; ik hoef niet te zitten.... Daar was ze, ze was erg blij met de snelle vorderingen wat betreft de foto's en gegevens van de kinderen. Dus dat was mooi. We gingen naar een Health care kantoor. Waar ze weer geen Engels spraken. Maar het kwam erop neer dat een verzekering voor één kind 10.000 shiling (5 euro) is, maar dan kunnen zij alleen gebruik maken van de Goverment Health Care (dus de overheidsziekenhuizen). Dit was dus shit, dus ik vroeg hoeveel een andere verzekering was.. Dit was 50.000 shiling (25 euro..) dit vind ik te veel voor één jaar voor 20 kinderen. Dus ik denk dat het toch de goedkope wordt. Ook denk ik dat deze arme mensen geen gebruik maken van de particuliere ziekenhuizen, dus dat ze al blij zijn met iets. Het is wel jammer dat het altijd anders is dan verwacht, maar zo gaat het hier.. Dus ik denk erover! Eenmaal terug bij het ziekenhuis was daar de jongen van Tawref die heel goed Engels spreekt en zelf Tanziniaans is. Hij is net klaar met High School en doet nu ook vrijwilligerswerk, dus dat is zeer fijn voor mij aangezien hij alles kan vertalen :) Jeej, klein gelukje!

We hadden Issa gebeld om naar het Dispensarium en de school te gaan, want ik wilde deze graag bekijken aangezien ik het nog niet goed had gezien. Het Umoja huis wordt nu gebruikt als een soort stemkantoor ofzoiets voor de nieuwe regering. Ik heb geen idee wat het precies is, maar er staan heel veel mensen altijd. Ik heb vandaag Diana ontmoet, dat is de kokin echt een super lief mens! Ze houdt de tuin bij en kookt voor de kinderen als het school is, die nu dicht is. Deze gaat 2 juli pas open dus dan kan ik dingen doen met de kids. Jeej.
Het gras dat is aangelegd is nog niet voldoende gegroeid om er goals neer te zetten. Dus dat wordt het zanderig gedeelte achter de school, dat ze delen met een andere school. Ook hoop ik dat we er schommels kunnen plaatsen of een wip. Dit moet ik nog even uitzoeken, hoe en wat.
Ook heb ik vandaag besloten dat ik planten ga kopen voor de school; mangoplanten en avocadoplanten. Ze kosten 5.000 per stuk ( moet nog afgedingt worden en over 1,5 jaar staan er echte vruchten aan. Dus ik kan de kinderen ook leren hoe ze die planten moeten verzorgen want dat zullen ze later in hun leven toch gaan doen én ze hebben eten! Jeej win win situatie. I love it :) Dus we zijn vandaag ook meteen naar de 'plantenwinkel' geweest om te kijken. Maarja, met een normale auto kun je ze niet vervoeren, dus ik moet even kijken hoe ik dat weer kan fixen.
Zoals jullie kunnen lezen, duur het hier heel lang voordat je echt iets bereikt hebt.. Maar het komt, ben er nog 5 weken. De tijd gaat echt snel.
Na deze regeldag heb ik in het hostel geluncht en daarna zijn we met een paar meiden naar Moshi gegaan om naar het Union Coffee House te gaan, dat is een café waar je wifi hebt voor 50 cent per uur en ze hebben er gewone koffie en Latte Macciato en taart, heel veel taart. Dus daar hebben we even wifi gekocht en wat gedronken. Daarna even door naar de supermarkt en ze hebben me nog een andere 'blanke' coffeeshop laten zien. Dus ik leer steeds meer over Moshi.

Het is zo geweldig hoe kleurrijk het is en de mensen en de bodo bodo (motors). Er staan bijna overal mensen met motors die je voor 1000 shiling bijna overal naartoe brengen. (zonder helm) dus ik ga er eentje zoeken die een helm heeft en dan eens een ritje wagen :) Je hoort overal muziek en kletsende mensen en dat maakt me blij :). Na de supermarkt kwam ik m'n wegwijzende boy weer tegen (helaas) en hij was nog niet vergeten dat ik niks van hem wilde kopen.. Dus die achtervolgde ons een beetje. We moesten nog naar de bank, want ik ga zo'n 1.800000 shiling pinnen (lekkere miljonair hier, haha). Maar alle banken waren leeg ofzo, omdat het vrijdag is en bijna het einde van de maand. Dus dat was shit. Maar morgen nog een xtje proberen want ik moet nog een deel van m'n hostel betalen. Ook zit er steeds een tax op als je pint. Je kunt maximaal 400.000 per keer pinnen en daarop zit steeds een tax van 7500 shiling op. Dus dat is jammer. Maar het is niet anders.

Toen we thuis waren hadden we een BBQ. Met echt lekker vlees en hamburgers en groentes! In Tanzania eten mensen voornamelijk rijst en rijst en ugali. Het eten is rijk aan koolhydraten, maar bijna geen vezels. Dus iedereen was zeer blij met de groente :) Ik miste m'n kwark van thuis dus ik had maar eens wat yoghurt gekocht in de supermarkt! Als dessert hadden we een banaantje (super schattige) met chocolade en marshmellow van de BBQ. Het was echt super lekker. Veel mensen gaan vandaag op stap, maar ik blijf lekker at the Hostel, m'n bloggie bijwerken ;) En op tijd slapen, want ik ben steeds heel moe. Dat kan ook komen omdat we best 'hoog' zitten.
So goodnight and lots of love <3.

  • 28 Juni 2015 - 01:18

    Henny:

    Hoi Myreen, wat een verhalen en wat leuk om ze te lezen. Je hebt al goed je draai gevonden zo te lezen. Ben ontzettend trots om wat je al gedaan hebt de afgelopen dagen.
    Ik bel je vandaag en hoor wel wanneer. Ik kijk er naar uit.
    Liefs
    Henny

  • 28 Juni 2015 - 20:12

    Angela:

    Fijn om te lezen dat Henny, diegene die het project mee heeft opgezet, ook zo trots is op jou. Wat moet dat toch fijn zijn voor jou en alle anderen die aan dit project meewerken. Leuk om te lezen.
    Super Myreen, je bent goed bezig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Mijn eerste reis

Moshi, Tanzania!

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2015

5 augustus

04 Augustus 2015

4 augustus

03 Augustus 2015

3 augustus

02 Augustus 2015

2 augustus

01 Augustus 2015

1 augustus
Myreen en Marjolanda

Hee! Hier zijn we weer :) Met behulp van deze blog, proberen we jullie op de hoogte te houden van onze activiteiten in Tanzania. Veel leesplezier. Dikke knuffel! x

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 28453

Voorgaande reizen:

04 Juli 2017 - 01 Augustus 2017

Moshi 2017

27 Juni 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: