6 juli - Reisverslag uit Pangani, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu 6 juli - Reisverslag uit Pangani, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

6 juli

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

06 Juli 2015 | Tanzania, Pangani

De bodha bodha's (ook wel piki piki genoemd op platteland, niet te verwarren met Piki piki in de stad, want dat is een tuktuk) waren er nog niet om half 8, het werd 8 uur. Maar dat gaf niet veel.
We hadden lekker ontbeten, dus we konden weer goed op weg. Het REGENDE alweer, en dat terwijl het regenseizoen al een maand voorbij was. Onze drivers waren eigenlijk helemaal doorweekt en de mijne stond zelfs te klappertanden, best sneu.
Toen moesten we nog even wachten op het pont en dan konden we door naar het busstation. Zeg maar meer een plaats waar bussen komen, op random tijdstippen. We hoefde niet lang te wachten, de bus zat bijna vol dus ik moest staan.
Het is niet een normale bus, het was een dalha dalha (best oké deze keer) en het zand/steenpad waar we overheen gingen werd er niet beter op door de regen. Dus de 'tour' in Turkije was hier niks bij. Het geluid dat dat ding maakt is ook niet goed voor je gehoor denk ik.
Want alles klappert en alle deuren en ramen zitten los, maar dat ding blijft rijden. Tot we een steen tegenkwamen en de band kapot ging... Het duurde ff voor we dat door hadden aangezien niemand Engels spreekt. Iedereen het busje uit en dan maar gewoon wachten zoals iedereen doet.
Geen idee wat er ging gebeuren, maar er kwam al vrij snel een nieuwe Dalha Dalha, deze keer hoger, zodat ik niet helemaal krom hoefde te staan. Gedurende de rit stapten er wat mensen uit en ik mocht zitten :)
Happy me. Het is eigenlijk niet voor te stellen, maar ik werd door 7 verschillende mensen aangeraakt (geteld), door 4 verschillende benen, een voet, een hoofd en een schouder. Jaaaa super relaxed, en dit duurt dan zo'n 2,5 uur ;)
Maar het was wel weer een hele ervaring. We kwamen aan bij het Tanga busstation (lijkt meer op een echt busstation) daar moesten we de bus zien te vinden die naar Tanga of direct naar Moshi ging. We moesten eerst met een klein busje naar Tanga. Daar zou een grotere bus staan.
Maarja je weet het maar nooit, we hadden in ieder geval tickets :) Dus daar gingen we en we kwamen bij het juiste station uit! Snel plassen en dan moesten we rennen voor de bus. Het was een touringcar, in totaal konden er 76 zitten en dan natuurlijk ook nog staan.
Deze rit duurde zo'n 6 uur. Het zat best goed, maar op een gegeven moment ben ik er wel weer klaar mee. En dan te bedenken dat er mensen zijn die nog verder gaan naar Arusha, respect voor deze mensen en vooral kinderen!
Bij elke busstop waren er wel mensen die drinken en snacks verkochten, dus dat was wel handig! Na deze rit van 6 uur kwamen we aan bij Moshi busstation. Bij het uitstappen van de bus schaafde ik met m'n arm ergens langs af. Dus hopelijk gaat dat niet ontsteken ofzo.
Toen waren we precies op tijd voor het eten in het Hostel, dus hadden we lekker meegegeten en nieuwe mensen ontmoet (4 nieuwe). Wat gekletst, wat erg gezellig was. Daarna m'n bloggies van afgelopen dagen gemaakt en zo maar eens slapen.
De school zou vandaag al open gaan, maar morgen is er een of andere feestdag en dan is alles van de overheid dicht. Dus dat wordt woensdag pas helaas... Morgen wordt dus wasdag en ik ga proberen wat uit te zoeken voor de school en Swahili leren.
Houdoe!

• 06 Juli 2015 - 22:37

Opa En Oma Van Gompel :

6julli 2015 hallo lieve Myreen weer een berichtje op jou schrijven want ik vindhet zo prachtig hoe jij je uitdrukt mooi dus vroeg uit de veren weer en natuurlijk weer een heel lekker ontbeten en dan weer achter op de motor want dat zijn toch die mannen hè toen het pont op en was jij ook nat dat zal wel zodroog geweest zijn met zoveel mensen in de bus maar dat je moest staan was zeker niet zo leuk maar die zes urenrijden kon je toch zitten en zo was je iutstapje alweer bijna voorbij en Myreen dan de woensdag maar vol aan de bak toch weer een heel ander onderwerp en ook heel mooi voor die kindertjes nou meisje heel veel succes op de school heel veel lieve groetjes van jou opa jo en oma Jetje doeiiii tot de volgende keer maar weer

• 07 Juli 2015 - 21:31

Jacqueline:

Hey Myreen,
    Wat ben je toch ongelofelijk stoer bezig! Overal op af gaan en maar hopen dat er ook iets van terecht komt. Weet je daar natuurlijk ooit haha! Geniet ervan en zet 'm op!
    Groetjes,
    Jacqueline.

• 07 Juli 2015 - 21:32

Jacqueline:

Oeps, weet je nooit bedoel ik natuurlijk!

• 08 Juli 2015 - 21:36

Tante Angela:

Myreeeentje,
    Het lijkt me wel erg moeilijk om met andere woorden piki pki en bodha bodha hetzelfde te bedoelen maar de plaats waar je die woorden gebruikt is dan weer wel verschillend. Oeps het is zo al moeilijk om te begrijpen hoe ik het nu beschrijf, laat staan als je het in de praktijk moet doen.
    Wat betreft de regen, velen hier hebben er naar uitgekeken omdat het hier echte zomerse dagen zijn geweest, hot hot hot. Het is vaak niet zo maar deze keer hebben de mensen in Nederland gekregen waar ze om hebben gevraagd. Regen en nog meer regen, ja en zo heeft elk nadeel zun voordeel toch.
    Wij hebben hier het geluk dat niet alles meteen modderig is. Goede rioleringen, afvoer en hele goede wegen. Wij merken het verschil al als we van Nederland naar België gaan met de auto.
    De eerste dag van je grote avontuur heb je ook flink moeten rennen. Dat was om het vliegtuig te halen, nu weer even heel hard rennen om de bus te kunnen halen. En jawel hoor, gehaald, maar wat kunnen daar veel personen in een bus. Is dat een soort Phileas bus.
    Ik lees zo in je verhalen dat het eten je goed smaakt, het erg gezellig is en dat je fijn kunt praten, is het niet in het Nederlands, dan maar in het Engels of zelfs ooit Swahili. Myreen past zich wel aan. Super meid wat een knappe prestatie en inderdaad je Engels zal wel vorderen zo, toppie. Net zoals het voor jou een verrassing is wanneer de school open gaat zijn wij ook heel benieuwd wanneer dat zal zijn. Wij wensen je in ieder geval heel veel succes en geniet.
    Liefs Yorick, Bjarn, Jynthe, ome Gertjan en tante Angela