8 juli - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu 8 juli - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

8 juli

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

08 Juli 2015 | Tanzania, Moshi

Ik ben zo blij, ik ben zo blij, vandaag m'n eerste schooldag :) Ik heb er echt zin in! Issa komt me om 7:50 ophalen, en dan arriveer ik op school. Alle kinderen zijn er al. Ze zijn aan het poetsen. Ook zijn er twee leraressen; Yvonne en ... en de kokin Diana, zuster Mary en een aantal kinderen. Ze zijn helemaal blij als ze me zien en beginnen allemaal Swahili te praten, waar ik dus niks van begrijp. Dus het wordt maar; mimi nami Myreen. Niemand kan hier Myreen zeggen dus wordt het Mayreen, Ieen, Mieen. Achja, geeft niks ik ben allang blij dat ze blij zijn. Na het versjouwen van de tafels en stoelen naar ieder juist lokaal, kijk ik een beetje rond in de drie klaslokalen die er zijn. De juffen geven even les, maar meerendeels zitten de kinderen stil (helaas). Ze zijn ingedeeld op niveau. Sommigen kunnen niet praten, sommigen wel en anderen zijn best oké qua niveau. Ik heb vandaag eigenlijk alleen een beetje geobserveerd. Er is een kast vol met spullen, kleurpotloden, kleurboeken, wasco en weet ik wat allemaal meer. Maar het ligt maar in een kast en ze gebruiken het gewoon nooit! Ik ga dus eerst de kast opruimen en dan proberen uit te leggen aan de leraressen, dat ze het moeten gaan gebruiken. Ook wil ik ze proberen uit te leggen dat het goed is voor de kinderen als ze elke dag hun tanden poetsen, aangezien de tandenborstels en tandenpasta er ook gewoon ligt in de kast. Toen de juffen thee dronken, heb ik wat puzzels op tafel gelegd en die samen met ze gemaakt, dat vonden ze het fantastisch! We hebben ook samen de potloden, stiften en wasco gesorteerd. Ze stralen helemaal als ik zeg dat ze het goed gedaan hebben. Wat een liefde die ik hier krijg! Echt geweldig. Helaas ben ik er niet zo lang meer.... De school is namelijk maar van 8 tot 12:30 en alleen op ma, di, wo en donderdag. Dat is dus echt super jammer. Maar dat betekent wel dat ik er gewoon met de volle 200% tegenaan ga! Tjop tjop.
De kinderen krijgen twee keer per dag eten. Om tien uur krijgen ze thee met twee/drie witte boterhammen met boter. Niet normaal hoe snel ze deze opeten. Dat is hard om te zien, omdat je weet dat ze gewoon echt honger hebben. Dan om 12 uur hebben ze nog een middagmaal, vandaag was het Ugali met bonen. Ook dit eten ze echt veel, ik kan het nooit op allemaal. Ze wassen hun eigen bordjes af en wassen hun handen. Daarna nog een banaan en ze zijn weer voorzien :) Dan gaan ze om 12:30 alweer naar huis.. En dat vond ik niet leuk, maar gelukkig zie ik ze weer.
De namen beginnen te komen, maar daar ben ik sowieso super slecht in.
Ik ga niet meer met de taxi terug, maar gewoon lekker lokal met de dalha dalha. De zus van de lerares Yvonne liep met me mee. En daar was ik weer in Moshi, nog even naar Fifi's geweest voor m'n Swahili..

  • 09 Juli 2015 - 18:13

    Opa En Oma Van Gompel :

    Hallo Myreen daar zijn we weer wij zijn zo blij dat het zo goed met je gaat .en zo als we lezen is het gisteren jou eerste schooldag geweest en het was heel erg leuk .dat is dan heel fijn voor jou en ook voor de kinderen die heel blij waren dat ze jou zagen toch heel fijn om dat te horen.meisje wij blijven het zeggen we vinden het heel knap van je en dan te lezen dat ze het fijn vinden dat je met hun een puzzel maakt wat hier heel gewoon is inderdaad wel zonde dat het zo kort is op de school waar ze zoveel van je zouden kunnen leren maarja het is nou eenmaal zo .Myreen heel veel groetjes van opa en oma doeiiiiiiixxxxx

  • 09 Juli 2015 - 19:19

    Josita:

    Hoi, hoi, Myreen: wat een leuk verhaal van je eerste schooldag en wat supergaaf om te lezen over al jouw indrukken daar en hoe je het aangepakt hebt. Helemaal zoals ik je ken: handen uit de mouwen!
    Als we bij KempenKind vacatures hebben neem ik je meteen in dienst hoor. Ik denk dat je een supergoeie Juf bent.
    En wat goed dat je deze blog bijhoudt: want het is veel te veel om allemaal straks te vertellen. Maar we willen het ook zeker nog live horen, daar kijk ik nu al naar uit....

    Super leuk en wat goed dat je dit allemaal mee kunt maken. Toppie!

    Liefs, J, J en de kinderen.

  • 09 Juli 2015 - 23:06

    Fam Van Veldhoven:

    Hoi Myreen,
    Wat geweldig, je eerste schooldag in Moshi, dat je ooit in Nederland ook zo blij was met je eerste schooldag kun je hier helemaal niet mee vergelijken. Maar je hebt er ook lang genoeg op moeten wachten. Wat heb je toch een engelen geduld, leer je daar natuurlijk ook hé. Wat vandaag niet is, komt morgen en zo is het eigenlijk overal wel alleen vinden we dat misschien nog wel te moeilijk. Op het moment dat je binnenkwam en de kinderen Swahili beginnen te praten, kun je de taal niet verstaan maar eigenlijk geldt hierin des te meer: non-verbaal de sterkste taal! Aan de gezichtjes zul je vast en zeker gezien hebben dat ze erg blij waren dat je er was. Helemaal goed van je om met de kinderen aan de gang te gaan en de spulletjes ook te gebruiken die er liggen. Het ligt er nou eenmaal niet voor niets.
    Wat moet dit een mooie eerste schooldag voor je geweest zijn. Zo die steek je maar weer mooi in je zak.
    Lieve groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Mijn eerste reis

Moshi, Tanzania!

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2015

5 augustus

04 Augustus 2015

4 augustus

03 Augustus 2015

3 augustus

02 Augustus 2015

2 augustus

01 Augustus 2015

1 augustus
Myreen en Marjolanda

Hee! Hier zijn we weer :) Met behulp van deze blog, proberen we jullie op de hoogte te houden van onze activiteiten in Tanzania. Veel leesplezier. Dikke knuffel! x

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 28554

Voorgaande reizen:

04 Juli 2017 - 01 Augustus 2017

Moshi 2017

27 Juni 2015 - 15 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: