18 juli - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu 18 juli - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

18 juli

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

18 Juli 2015 | Tanzania, Moshi

Vandaag is coffeetour dag :) We vertrekken om 10 uur voor ons avontuur. Totaal zijn we met 16 mensen (van hostel 1 en 2). We gaan met een Dalha Dalha, dik gezellig. Omdat het lievelingslied; Ama Rulah wordt gedraaid. Dat staat wel symbool voor mijn reis naar Tanzania. De reis duurde ongeveer 45 minuten, maar ik geniet van elke reis die we maken. Dus dat was weer een geniet-momentje omdat de omgeving en de mensen gewoon prachtig zijn. Eenmaal aangenomen begonnen we aan onze tocht. We hadden twee gidsen mee die ook alles voor ons georganiseerd hadden. Er was een klein dorpje en de mensen leven er heel erg primitief zonder elektriciteit. Ze vertelden ons alles over planten en dieren en over de koffie. Het was erg gezellig met z'n allen. Een beetje glibberig, maar bovenal prachtig prachtig prachtig. We waren op ongeveer 1100 meter hoogte (den ik). Dan kan de koffie goed groeien in de Kilimanjaro omgeving. We kregen een traditioneel huis te zien en een wat moderner huis. Verder was het gewoon mooi om te wandelen in de groene omgeving en je kon zo een dal inkijken met heel erg veel bomen. Veel leuke weetjes te horen gekregen. Toen we na een lange wandeling aankwamen bij de waterval was het erg glibberig. De waterval was super groot. Even changen in bikini en dan konden we het water in... Dit was echt über koud. M'n ademhaling werd er een beetje onregelmatig van. Nadat ik m'n benen niet meer voelde wilde ik toch wel even door de waterval heen zwemmen. Dus dat deed ik dan ook maar. Erachter was een grot waar je even kon uitrusten. Het was echt vet! Daarna nog omkleden in de drap en we gingen lunchen in een hutje (hadden ze ook voor ons verzorgd). Na deze lunch konden we onze tocht weer vervolgen naar het koffiegedeelte. We kwamen aan bij een huisje, iedereen mocht gaan zitten. We hebben koffiebonen gepeld, geplet, gezeefd. Dit alles gebeurde met een lied. (impressie https://www.youtube.com/watch?v=lKtsxjA1yi0) Het was echt heel leuk om te zien en de koffie smaakte goed. Ik vond het zelfs lekker. Er zat niet veel cafeïne in, omdat ze de rook laten ontsnappen als ze ze roosteren. Het is prachtig om te zien dat ze dit met de hand doen allemaal. Toen terug naar de Dalha Dalha en op weg naar huis. Daarna lekker gegeten (honger!!) 's avonds gingen we op housewarming van een meisje die eerst in het hostel verbleef en nu een eigen appartement in Moshi heeft. Het was gezellig en we moesten nog even naar de supermarkt om drinken te halen. Maar het is vandaag een feestdag; de moslims mogen weer eten ;) dus iedereen ging deze avond maar eens boodschappen doen, niemand denkt vooruit... ;) Het was een gezellige avond, maar ik was super moe. Dus ik ging maar even in het appartement slapen. x

• 19 Juli 2015 - 19:07

Opa En Oma Van Gompel :

Negentien julli ze ven. Uur hier bij ons hallo je bent alweer opstap geweest ergens waar het heel mooi is en bij de mensen die heel primitief wonen maarja ze hebben toch eendaagse boven zijn hoofd en dat is toch alhoewel wat nu Myreen ben je ook nog koffie vrouwtje geworden wat heel goed bij je past Myreen wat betekend ama rulah want die woorden komen in mijn woordenboek niet voor jullie zijn ook nog wezen zwemmen maar Myreen het water dat is toch Verelst te koud maar het was wel leuk en dat is toch heel fijn ome horentje doet zo wel heel veel indrukken op in een dag tijd zeg en had je lekker geeten indamt hutje bij die mensen ja want die doen voor jullie ook zijn best wat heel lief van ze is je was wel heel moe en hebt in een appartement geslapen waarom niet in het hostel of waren jullie er meerdere dagen daar op weekend misschien.hele vele groetjes en knuffels van ons open omi uit het verre hapert doeiiiiiii doe ze allemaal de groetjes tot weereens daaaaaaagmeisje

• 19 Juli 2015 - 20:41

Myreen En Marjolanda Sleddens:

Halllo!
    Ja het was weer een drukke week. Ama Rulah is een drankje hier in Tanzania, smaakt naar Baileys.
    Je kunt hier 's avonds niet alleen over straat, dus ik moest wachten op de rest, zodat we met een taxi teruggingen. Daarom ging ik daar slapen.
    Wat leuk dat jullie al m'n blogs lezen! Tot over iets meer dan 2 weken.
    Groetjes aan iedereen daar!
    xx. Myreen.

• 20 Juli 2015 - 18:58

Opa En Oma Van Gompel:

Twintig julli tien voor zeven avonds.hallo Myreen hier een klein berichtje van ons .dus je hebt gisteren maar heel weinig uitgevoerd maar slapen is ook wel heel goed voor jou dan ga je morgen maar weer met volle moed aan de gang want je kunt ook niet altijd werken ga je morgen de bomen planten of heb je dat al voor elkaar gekregen .nou Myreen hier is het niet zongoeiweer daar wel natuurlijk hele vele lieve groetjes van ons je opajo en omajetje en voor vanavond welterusten en een hele fijne slaap gewenst doeiiiiiiii liefs

• 20 Juli 2015 - 19:31

Opa En Oma.van Gompel :

O.Myreen daar ben ik weer even om te reageren op jou verslag van gisteren ik dacht wat moet dat nou toch weer zijn nou weet ik het en zal het niet meer vergeten pak er nog maar een op als het zo lekker is .ja inderdaad julli mogen niet meer alleen op pad s.avonds en daarom was je daar het bed maar ingedoken goed van jou zeg I kou het niet durven .Myreen wij lezen jou verslag met heel veel plezier maar ben toch ook weer blij dat het niet meer zolang duurt voor je naar Nederland komt hele vele groetjes van opajo en omajetje doeiiiiiien slaap maar weer heel lekker inje eigen bedje in het hostel doeze allemaal de groetjes maar van ons ymjiji. Nou

• 27 Juli 2015 - 10:02

Tante Angela:

Hallowie,
    Wat zul je straks een verhalen te vertellen hebben over alles wat je meegemaakt hebt tijdens je vrijwilligerswerk daar. Tis maar goed dat je een blog bij houd zodat wij al wat op de hoogte zijn en we er straks toch ook een beetje over mee kunnen praten. Wil wel graag horen welk lied dat is Ama Rulah, het lijkt een beetje op an mun hoela. Grappig maar ik hoor het wel en zie je dan graag ook op zun Afrikaans daar op dansen! Wt geweldig om daar weer met eigen ogen te zien hoe daar koffiebonen tot koffie gemaakt wordt. Geen machine zal er bij te pas komen. Die handjes, die handjes die verzetten heel wat werk. Ook zoals jij, ga zo door en geniet elke dag. Carpe Diem!