Discussie - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu Discussie - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

Discussie

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

25 Juli 2017 | Tanzania, Moshi

Today was early day. Rond 6 uur weer de wekker. We gingen namelijk weer naar het project. Benieuwd wat we gingen aantreffen. Deze keer was het de situatie dat de kinderen stonden te wachten op de rest, zodat ze konden beginnen met de thee en boterham. We hadden meteen een discussie met twee leraren over de zorgverzekeringen. Zij vonden dat kinderen die naar de Primary school gaan, ook verzekerd moesten worden, evenals de kinderen die nooit naar het project komen. Hierover verschillen we in mening, wij vinden namelijk dat het komen naar het project, een voorwaarde moet zijn voor het krijgen van een zorgverzekering. Anders kunnen we heel Shirimatunda wel voorzien van een zorgverzekering. Dit snappen zij niet, ze denken dat we oneindig geld hebben. We proberen ze keer op keer uit te leggen, dat wij ook geen geldboom hebben en er zelf voor moeten werken en afhankelijk zijn van andere donaties. Dit was een heftige disussie, want wij zouden haar niet vertrouwen, omdat er meer namen waren dan wij kenden. Als middenweg hebben we besproken dat we dit jaar alle kinderen sponseren die in het Project zijn betrokken, dat de leraren een aanwezigheidslijst gaan bijhouden, wat ze nu blijkbaar ook al doen. Van dit bestaan wisten wij niets af. Hiermee kunnen we volgend jaar zien wie wel/niet naar school komt (we moeten erop vertrouwen dat deze naar waarheid worden ingevuld). Zodat we in gesprek kunnen blijven van het niet komen naar school en hiervoor oplossingen kunnen bedenken. (zoals vervoer). Dit is weer een meerjaren traject. De gemoederen liepen hoog op, daarom gingen we met Henny en twee kinderen naar het Dispensarium (klein ziekenhuis) gegaan om daar gedag te zeggen en even afstand te nemen. Dat ziekenhuis maakt ook gebruik van de watertoren. Het idee van een schoolvervoer is er al langer en kwam nu ook weer op tafel. Maar dit is erg ingewikkeld en erg prijzig… Dus genoeg ideeen, maar te weinig tijd hier. Gelukkig is Henny hier nog 3 maanden, dus kan er nog veel gebeuren! Voor de zorgverzekeringen hebben we geboortedata nodig, dit is helaas niet zo makkelijk als het lijkt. Kinderen weten hun eigen geboortedatum niet, nergens is een lijst met geboortedatums, de ouders zijn onbereikbaar, er bestaat geen groepsapp… Dus we hebben deels rondgebeld en het andere deel van de kinderen krijgt een handgeschreven briefje mee, met daarop de vraag of de ouders de geboortedatum kunnen doorgeven….. Jep, we leven nog steeds 50 jaar terug... Nog even op school geweest en s middags gingen we naar Union Cafe. Hier hadden we afgesproken met de leraar (Nasoro), Henny, Nuru en wij. Met de leerkracht hebben weer opnieuw een programma opgesteld, voor de komende tijd. Er was namelijk een programma gemaakt door de vorige vrijwilligers,. Ongeveer 3 maanden geleden.. Maar sinds die weg zijn, is het dus niet meer toegepast. Zo jammer, maar wel waar. We hebben besproken hoe het programma wel zou kunnen werken. Nieuwe dagstructuur opgesteld. Waarin ook het tandenpoetsen ook twee keer per dag wordt opgenomen. En de dag begint met een evaluatie van de vorige dag en een bespreking van de huidige dag, dit samen met alle leraren. Hopeliijk gaat dit dagprogramma het langer volhouden. Ook is het belangrijk om Joseph en Diana (de hulpen van het project), te betrekken bij activiteiten, net zoals tandenpoetsen. Met Nuru hebben we besproken dat we hogerop gaan, om dit aan te kaarten en te zoeken naar een oplossing. De zorgverzekeringen gaan we doen bij een andere organisatie dan twee jaar geleden, omdat deze alle ziekenhuizen dekt (het is namelijk een nationale zorgverzekering vanuit de regering). Deze is iets duurder dan de andere en heeft meer gegevens nodig van de te verzekeren kinderen.We meoten op zoek naar de geboortecertificaten van alle kinderen. Dit gaan we morgen oppakken (dus vandaag). Dit geheel bepraat te hebben, gingen we nog dineren. Ik was kei kapot, en het eten liet een uur op zich wachten, maar was erg lekker en vers :) Toen terug met de TukTuk, die niet wist waar het was, gelukkig navigeren wij zelf altijd mee met onze GoogleMaps, dus hadden we door dat het niet helemaal goed ging. Hij vroeg het even na bij de BodhaBodha rijders, kan prima, geen probleem. Het is natuurlijk moeilijk te vinden, ' the secret garden'. Daarna nog even een gekko verwijderd uit onze hut en lekker slapen. :)

• 25 Juli 2017 - 20:52

LOpa Pap Oma Mam :

Hallo hier ben ik weer had het bijna af en ineens was alles weg dus begin ik maar even opnieuw .Het was weer vroeg dag voor jullie en na een lekker ontbijtje weer aan de gang .En dan meteen in een discussie terecht komen is dat daar goede morgen ?Doe wat jullie denken dat je moet doen jullie geven die kinderen een zorgverzekering en als hun denken dat die andere daar ook recht ophebben zou ik zeggen ok gaan jullie je eigen gang en geven jullie ze dan maar een verzekering als ze het zo goed weten .Houden jullie gewoon voet bij stuk jullie Marjolanda Myreen moeten er ook hard genoeg voor werken wij vinden het heel knap en tof van jullie als er zo meer waren hadden ze het daar mischien wel iets beter dan nu .Het is heel goed van jullie en Henny geweest om even weg te gaan en vergeet die discussie want jullie kunnen de energie wel beter ergens anders insteken jullie hebben weer lekker gegeten wat ook heel belangrijk is en jullie zullen inderdaad goed moe zijn van dat gedoe ga dadelijk maar lekker slapenden droom van iets leuks maar verwijder eerst wel weer de GEKKO heel veel liefs en knuffels van ons xxxxxxxxdoei opa Jo Pap oma Jetje mam

• 25 Juli 2017 - 22:57

Angela:

Hallo,

hier ben ik weer. Het heeft even geduurd dat ik weer iets van me heb laten weten maar ik heb jullie mooie verhalen zeker ook in het warme Turkije gevolgd. Ondanks dat ik daar de tijd had, heb ik wel verzuimd om elke dag iets te schrijven. Helaas op een mobiel is dat toch niet zo gemakkelijk als op een laptop. Maar waar hebben we het in godsnaam over, wat een luxeprobleem is dit toch. Soms voelde ik me wel een beetje schuldig als ik na een goede nacht te hebben gehad in onze luxe hotelkamer, waar de airco op volle toeren draaide om maar lekker te kunnen slapen, gewoon onze benen onder de tafel hoefden te schuiven om aan een heerlijk ontbijt te beginnen. Volop keuze, ik had me voorgenomen om mijn ogen niet groter te laten zijn dan mijn maag, valt niet mee met zoveel keuze en lekkernijen. Maar in mijn achterhoofd wetende dat er bij jullie veel mensen honger lijden. Dat doet me wel iets. Met smaak heb ik heel erg genoten van al het lekkers waar we uit konden kiezen.
    Ik schrik er eigenlijk wel een beetje van dat de mensen daar jullie eigenlijk willen vertellen hoe jullie het daar moeten doen. Het is goed dat jullie een eigen standpunt hebben en ik hoop ook dat jullie hier in toch wel gesteund worden. Het werk en de bedoelingen die jullie hebben, wordt natuurlijk niet uit jullie duim gezogen. Daar is natuurlijk heel goed over nagedacht. Fijn dat Henny er dan voor jullie is zodat zij jullie ook kan helpen. Zet um op!