(w)achtentwintig juli - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu (w)achtentwintig juli - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

(w)achtentwintig juli

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

29 Juli 2017 | Tanzania, Moshi

We hadden ons laatste heerlijke ontbijt en gingen onze minihut verlaten. De bagage kon even blijven staan in de opslag. Wij moesten namelijk nog de laatste dingen fixen voor de geboortebewijzen en de zorgverzekeringen. We gingen naar Shirimatunda, want daar hadden we afgesproken met Sanctus. Het duurde alleen ietsjes langer dan verwacht.. Terwijl we op school zaten te wachten, kwamen er twee mannen van HHIS, zij wilden ons Engelse kookboeken verkopen om gezond te eten. Ook voor de kinderen. We probeerden ze uit te leggen, dat de meeste kinderen niet kunnen lezen en al zeker niet in het Engels. Ook vertelden we dat de meeste gezinnen zo arm waren dat ze soms geen geld hadden voor eten, dus een boek konden ze niet betalen. Dit shokeerde ze toch wel. Voordat ze gingen, deden ze een gebed voor ons, dat wij onze missie goed mochten afronden met de zege van god. Daarna kwamen de bouwers van het gebouw (schoolgebouw en hal) uit Belgie op bezoek. Ze waren op doorreis en wilden graag zien hoe het gebouw er nu uitzag. Om de een of andere reden waren er geen huisbezoeken door de leraren. Er was namelijk ook een begrafenis in het dorp. Toen Sanctus er was gingen we naar de 'Ward' van shirimatunda. Daar konden we stempels krijgen. Eerst niet en moesten we maandag terug komen, maar toen opeens wel. Dat schilt alweer. Voor de kinderen ouder dan 18, moeten we een groep zoeken , waarbij ze zich kunnen aansluiten. Zodat het hoofd van die groep de zorgverzekeringen kan regelen vooor hen. Deze groep moet dan wel weer aangesloten zijn bij de Nationale zorgverzekeringen. Gelukkig kende Sactus een vrouw die in deze groep zit, wat ons heel veel werk schilt. Maar natuurlijk was de betreffende persoon niet aanwezig en moesten we geld dokken. We weten nog niet hoeveel, maar daar kwam ze op terug. We gingen met onze geliefde DalhaDalha weer terug nara de stad. Daar moesten we nog een deel van de geboortecertificaten betalen. Dus weer naar dat gekke zaakje, nu deed het internet het wel. Geld overgemaakt. Terug naar de DC om het bewijs af te geven. Zodat alles verwerkt kon worden. Dit is (als het goed is) dinsdag al klaar!!! Wooehhooee. Helaas zijn wij dan al weg,dus moeten we dit uit handen geven aan Sanctus. We weten zeker dat dat goedkomt en dan hebben we van alle kinderen een geboortecertificaat. Toen was het tijd voor koffie (ondertussen nog op zoek naar een drankwinkel). en we werden in de supermarkt doorverwezen naar een goedkopere zaak. Mama Casanova. Zelfs in de supermarkt zijn dingen niet geprijsd. We hebben nog wat snoepjes gekocht voor de kinderen. En voor de mensen in zo'n winkeltje is het natuurlijk happy day, als je 30 lollies koopt! Het was een heel lief vrouwtje en het is fijn om hun blijdschap te zien. Nog geprobeerd een foto af te drukken, maar dit was een beetje moeilijk omdat het USB kabeltje niet zo goed was. Je gaat gewoon binnen in een zaakje, waar een computer staat en dan printen ze het gewoon voor je uit. Het zijn ook vaak niet echt winkeltjes, het zijn meer overdekte marktkraampjes waar je iets kunt halen, of vaak een gebouwtje bij een huis met tralies en een doorgeefluik erbij, waar verschillende dingen staan. We hebben lekker gelunched bij Pamoja Bar, waar we constant bekeken werden door 8 mannen.. Maar het was wel goedkoop en lekker! Issa kwam ons halen, want we moesten nog verhuizen. Dus weer al onze koffers in de auto en hup. We namen nog afscheid van de dienstmeisjes, die 20 foto's met ons wilden en gingen met een blij gevoel weg. Aangekomen in ons nieuwe verblijf, ingechecked en lekker gedouched in onze ruime badkamer. We waren namelijk best stoffig van een hele dag stadten. Ze weten voortaan dat we hier al langer zijn, en ook de paar woordje Swahili helpen. Helaas was er voor de tweede persoon (Myreen) niet meer genoeg warm water in de boiler, dus werd het wederom een koude douche. Maargoed, we hebben een douche. Daarna naar het restaurantje naast ons, wat voorheen een museum was. Daar iets kleins gegeten en toen was het wel weer tijd om ons bedje te bezoeken. Helaas hebben we hiernaast een hond, die van blaffen houdt.... Tot snel, frikadel!

• 29 Juli 2017 - 22:05

Opa Pap Oma Mam :

Hallo vrijwilligers wat fijn dat jullie weer bijna huiswaarts keren we kijken er naar uit zolang van huis Marjolanda Myreen zal blij zijn jullie weer te kunnen omhelsen .Dus je hebt je mini hutje vaarwel gezegd wat fijn dat jullie Nuonweg een grotere kamer hebben alleen mmaar voor een paar dagen .Geniet nog van die dagen dat jullie nog daar zijnwant niet alleen de kinderen gaan jullie missen maar ook de andere met wie jullie samenhebt gewerkt .Het is te hopen dat Henny ook weer zo terug komt want dat was toch wel heel sneu voor haar als je ex bijna niet ziek is en dan ben je er een week en dood is ie vreselijktoch jullie hebben een hele goede Sanctus bij jullie die jullie dikwijls bijstaatheel fijn dus jullie zijn ook alweer naar schirumatunda geweest voor de aktes dus de kinderen staan nu voortaan geregistreerd heel fijn .Dus maandag moeten jullie nog op school afscheid nemen en dan zit het er bijna op .Maar jullie hebben een ding gemeen aan mannen geen gebrek als ze met z.n achten jullie bekijken ik zou het er niks van moeren hebbenLekker gedoucht Myreen jij met half warm water of was het helemaal koud ?maar jij bent nog jong meisje En toch al zoveel ervaring meegemaakt maakt je wel sterker maar je moet er veel voor doen .Opa pap oma Mam wij vinden jullie tweetjes z,n toppers rust goed uit voor morgen en maandag jullie eigen ook nie zo druk maken want jullie hebben een hele reis voor de boeg Heel veel liefs van ons xxxxxxxxxxxslaap lekker en morgen gezond weer op doeiiiii hopelijkgeen enge beesten in de kamer

• 31 Juli 2017 - 07:38

Karin:

He meiden, wat gaat de tijd snel! Jullie avontuur is helaas bijna ten einde maar de missie is zo goed als volbracht ondanks alle hobbels, als ik dat zo lees. Wat een geweldige ervaring om dit als moeder en dochter samen te doen. Alvast welkom in ons kikkerlandje. Tot snel!