Siku tisa - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu Siku tisa - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

Siku tisa

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

14 Juli 2017 | Tanzania, Moshi

Vandaag is de echte eerste schooldag voor ons. De dag begon vroeg en we hadden een ontbijtje met Shara. Toen kwam een niet Engels sprekende tuktuk man ons ophalen. Hij was op tijd. Hij bracht ons naar het project en tien we daar aankwamen, stroomden de kinderen een voor een binnen. De kinderen van het naastgelegen schoolgebouw (normaal begaafd) waren aan het helpen met poetsen in de lokalen. Erg lief. De kinderen herkende me misschien een beetje. Eentje kwam helemaal blij naar me toe rennen om te knuffelen. Er zijn heel veel nieuwe kinderen. En er waren helaas maar 14 van de 31 kinderen :( dus dat is jammer. Ook is er een nieuwe leraar! Wat een geweldige man is dat. Hij heeft echt feeling met de kinderen, ze vinden hem een fijne man, leek het. De kinderen begonnen met Chai (thee, met 20 kilo suiker) mama kreeg um niet weg. Ook kregen ze twee boterhammen met boter en nootjes! Dus dat is al vooruitgang :) om de dag te beginnen moesten alle kinderen apart vertellen wat ze voordat ze naar school gingen, gedaan hadden. Ieder op hun eigen manier. Daarna een openingslied en nog een aantal keer 'hoofd schouders, knie en teen' in het swahili natuurlijk. Hierna gingen ze naar buiten om te spelen en hun energie kwijt te raken. Er is namelijk een nieuw jongetje bij, die die momenten meer dan nodig heeft. Na de pauze nog even in de klas gezamenlijk met lego gespeeld en leerden ze vervoermiddelen benoemen. Ondertussen gingen drie kinderen meehelpen koken en de afwas doen (vooruitgang!). Voordat we gingen eten, gingen ze de tuin opruimen die Joseph geknipt had. Ook werd het afval verwijderd uit de tuin :) hierna gingen ze nog wat oefeningen doen, vooral stretchen om wat soepeler te worden. Wij hebben vooral gekeken deze eerste dag, om natuurlijk even te observeren wat er gebeurt. Ohja, we hebben ook nog even hoi gezegd tegen de hoofschhoolmeester in de school ernaast. We waren erg welkom. Hier was net een strafronde aan de gang. Want er waren nog een paar kinderen die onder schooltijd iets ergs hadden gedaan. Iedereen moest buiten op de knieën zitten, terwijl ze een preek kregen van de leerkrachten. En we zijn hier nog altijd in Tanzania, dus voor de daders werd de tak/stok tevoorschijn gehaald. Je kan raden wat daarmee gebeurde, onder het oog van alle medeleerlingen, om te laten zien dat ze zich moesten gedragen. Na het eten van de rijst met bonen en een stuk fruit (vooruitgang!!). Werd er een gebedje gedaan en iedereen liep naar huis. Tot maandag!!
Wij gingen toen ook weer terug met onze tuk tuk. Naar een hotel om te kijken of we daar konden verblijven. Wat bleek, de prijs voor niet-Tanzanianen, was 3x zoveel als voor binnenlanders. Meer dan een koffie werd het niet. Onze TripAdvisor geraadpleegd. Zo kwamen we uit bij 'More than one drop'. Een non-profitorganisatie. Wat eigenlijk een hotel en hotelschool in een is. Hier hebben we besloten te blijven voor ongeveer een week. Dit omdat het een super mooie plek is, rustig, schoon en met een heel mooi doel, om meiden te voorzien van een toekomst! Onze koffers stonden nog bij Shara en Jacob. Dus volgende rit, was naar daar. Maar de tuk tuk snapte niet waar we waren. Dus shara kwam ons halen en we gingen meteen naar de markt. De arme mensen markt, waar 4 kilo tomaten €0,80 kosten. Dat is toch niet te geloven. Shara kende bijna iedereen en het was echt een toffe ervaring :) geweldig! Toen naar de rijkeren markt. Deze was overdekt en we gingen vlees kopen. Oh my God. Dit is moeilijk te omschrijven, maar zie het als een kassaloket (qua grootte) maar dan betegeld met witte tegels, glaswandje eromheen, slager erin, weegschaal, en vlees.. Aan haken... Met heel veel vliegen

• 14 Juli 2017 - 14:00

Opa Jo Oma Jetje Pap. Mam :

Hallo Marjolanda Myreen hier zijn we weer heb met liefde jullie Mooie en inderdaad met niet tegeloven dat ze daar nog gestraft worden .Ja Echt thansaniaans Denk Ik Dan maar toch ook wel heel begrijpelijk ook wel weer .dus jullie worden met open Armen ontvangen dat toch ook wel heel aangrijpend is en ook heel erg lief Myreen het is zonde zeker dat er maar een paar kinderen waren die Jij nog kende maar volgende week mischief wel meer .En ook heel aandoenlijk dat er zo een naar jou toekwam om JE te knuffelen Prachtig toch daarook is dit werk ook zo Mooi en Prachtig wij zijn reuse trots op jou Myreen en ook op jou Marjolanda wij zien dat jullie tweetjes dit et heel veel liefde doen Prachtig .ik las ook dat jullie gaan verhuizen naar een Hotel ,school heel Mooi dat jullie ze daarhet nog wat Kunnen Leren En hoe gaat et nu alles weer better met de gezond Heid heel Fijn .en de Markt is dat Echt zo ook voor arme mensen een Markt wat is nou 80 euro cent ?En de de Riet mart hebben ze daar Dan maar Alleen vlees en weet JE Dan wel wat JE Eet Ik moet er niet aandenken zo veel vliegenzou al gegeten en gedronken hebben dus Kijken jullie ook maar uit he hele vele en warme groetjes en knuffelsknuffelen voor jullie tweetjes xxxxxxxx kanjers dat zijn jullie