De dag voor gisteren - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu De dag voor gisteren - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Myreen en Marjolanda Sleddens - WaarBenJij.nu

De dag voor gisteren

Blijf op de hoogte en volg Myreen en Marjolanda

24 Juli 2017 | Tanzania, Moshi

Lekker ontbijtje gehad, zoals altijd. Dat is echt goed in dit hotel. Hierna hebben we een uur op een Badjaj gewacht, want we zouden de was gaan doen bij Shara en Jacob, en met Henny gingen we een programma maken. Dit duurde dus langer dan verwacht en Shara is ons uiteindelijk komen ophalen. We hebben lekker een handwasje gedaan :) Het internet van Henny proberen te fixen en daarna nog meegegeten met een super lekkere lunch!! Heerlijk, home made. Hierna gingen we met onze chauf Issa naar een paar kinderen gegaan. We gingen ook kijken naar het kindje van Joseph (tuinman) en z'n vrouw, Octaviana genaamd. Schattig kindje, beetje eng met de getekende wenkbrauwen. Dat is hier gewoon. Ook zij wonen in een lemen hutje. Maar het zag er vanbinnen goed uit, met banken en een slaapruimte. Hij gaat van gespaarde salaris een huis bouwen. Het kindje was 3 maanden oud. De kinderen moeten hier heel dik zijn, want dat toont ' rijkdom'. De babies krijgen al snel bijvoeding in de vorm van; maispap, boter, olie en suiker. Zo ook hier. Nog even gaan kijken bij Beatrice/Anita. Haar mama werkt elke dag in Arusha. Daarom is er een heel jong meisje, die zorgt voor haar en 'de kamer' met een bed en een bank. Waarschijnljik huren zij dit. Beatrice kan zelf niet praten en ook het meisje kon weinig vertellen.. Hierna gingen we naar Lucretia, maar zij was niet thuis. Er was iets aan de hand, maar Issa kreeg het ons niet uitgelegd (hij vertaald normaliter eigenljik het meest nodige). We konden er iets van maken dat leek op ' bezeten zijn'. Ze had gek gedrag volgens de buurvrouw; ronddansen en geluiden maken, ze was niet aanspreekbaar. Ze zou naar een priester zijn met haar moeder. Die zou haar kunnen genezen. Wij gingen op onderzoek uit, wat we eigenlijk niet de bedoeling was ;). We konden haar gelukkig niet vinden, want in deze cultuur is het normaal om naar zo'n priester te gaan en dat kan soms wel 2 dagen duren. Na deze dag vol nieuwe indrukken gingen we even de was ophalen en met Henny de pasfoto's uitgezocht voor de zorgverzekeringen. We gaan namelijk alleen de kinderen van het project doen en niet degenen die doorgestroomd zijn naar de Primary. Anders hebben we straks geen grens meer. Een Badjaj kwam ons oppikken en bracht ons naar het Hostel. Hier hebben we heel lekker gegeten. Toen was het al snel laat en kropen we ons hutje in. Daar troffen wij een salamander aan. We schrokken ons te pletter en we gingen in vlucht modus. Mama jaagde um daarna weg en konden we met een gerust hart gaan slapen ;) Deze blogs zijn een beetje verlaat, want we hadden volle dagen :) Tot snel lieve mensen! x

• 24 Juli 2017 - 20:57

Opa Pap Oma Mam :

Hallo hier een retourtje aan jullie kanjers want dat zijn jullie Marjolanda Myreen wat zijn wij trots op jullie om dit te doen in een woord prachtig .Het is zo het komt bij jullie tweetjes recht uit jullie hart wat zo mooi en bijzonder is .Er zijn te weinig mensen die dat doen .maar het ontbijt was dus weer lekker dat is al heel fijn dan hebben jullie vast een goede ondergrond voor de dag die gaat komen .Jullie hebben je weekje wel gehad hopelijk wordt het beter jullie zijn ook op kraambezoek geweest het is echt een mooie baby maar ook een flink kindje voor haar leeftijd dat is ook wel heel fijn maar krijgen die dan zo veel eten met maïsmeel en olie is dat dan wel goed voor z.n klein kindje En de was gewassen ja dat gaat niet zo als thuis in de machine en zo klaar maarja dat is daar ook nie daar ben je zo aan gewend toch en weer lekker gegeten toen terug naar jullie huisje maar toen jullie daar aankwamen stond jullie een verrassing te wachten een salamander goshi moet er niet aan denken hebben jullie hem dood gemaakt of weg gejaagd want dan lig je toch ook nie gerust in je bed wel .Jullie hebben toch weer het een en ander meegemaakt nou heel veel groetjes van ons Pap Mam Opa Oma xxxxxxxxtot zo dan ga ik weer even verder maar die moet ik eerst nog lezen Oja Tante Mia tante Tien en tante José waren brons kwamen naar ons pap opa kijken en toen kwam ook nog Ome Peter en tante Ria heel leuk

• 28 Juli 2017 - 22:37

Riet En Gerhard :

Hallo Marjolanda Myreen hoe gaat het met jullie in het verre Thanzanla ..Gaat het goed met het werk wat jullie daar doen .En met de kleinekindertjes .wat fijn dater twee super mensen uit dat kleine Nederland komen met zoveel liefdeom te geven .Dat de kindertjes eigenlijk niet meer zonder jullie kunnen ,,,,,,Ik vindt jullie echt twee kanjers van vrouwen Van jullie mam hoorde ik dat jullie een augustus naar huis komen Dus a.s Dinsdag wat zullen ze jullie daar missen ? maarlk denk datzelfde jullie thuis ook enorm Missen !dat kan ook niet anders met twee zo.n lieve vrouwen .Ik denk dat jullie voldaan naar huis gaan Het is ook fantastisch mooi werk wat jullie daar hebben gedaan het is gewoon echt heel prachtig !!!!!!!!!!Ik wens jullie een hele goede reis naar huis toe met een mooie en veilige vlucht Marjolanda Myreen ik heb dit voor jullie van de APP over geschreven anders wist ik nie hoe ik het moest doen om het te versturen .Maar zo zal het ook wel goed zijn hè toch ook wel heel erg lief van haar lieve groetjes ook van ons pap opa mam oma xxxxxxxslaap ze